Goossens is een vooraanstaand merk in de wereld van meubel- en interieurdesign, die bekendstaat om zijn hoogwaardige en duurzame kwaliteit, unieke stijl en uitgebreide collectie. Sinds de oprichting heeft Goossens zich toegewijd aan het creëren van een unieke en inspirerende winkelervaring voor liefhebbers van stijlvol wonen. Het mooie Brabantse familiebedrijf bestaat in 2024 70 jaar.

De eerste Goossens winkel dateert van 1954 en inmiddels zijn er 25 winkels te vinden in Nederland en België. Waar veel bedrijven inzetten op online is voor Goossens de winkel het belangrijkste verkoopkanaal. Ruud Bronswijk (Head of ICT) licht toe: ‘Online is natuurlijk niet te vergelijken met de beleving die we in onze winkels kunnen geven. Zeker wanneer het gaat om details zoals texturen en kleuren’.

‘Meubels zoals eetkamerstoelen of accessoires kun je nog relatief makkelijk online verkopen. Maar een bankstel of een dressoir bestellen onze klanten toch liever als ze het in het echt hebben kunnen ervaren’, vult Joris van Schie (systeembeheerder) aan. ‘Als klanten willen weten hoe het er bij hun thuis uit komt te zien, dan kunnen de interieuradviseurs in onze winkels met behulp van CADsoftware een 3D ontwerp maken’.

‘CADsoftware gebruiken we voor 3 toepassingen’, legt Joris uit:

  1. Interieuradvies
  2. Visual Merchandising
  3. Facilitair

Interieuradvies

‘Bij het maken van ons interieuradvies in onze winkels maken we gebruik van SketchUp Pro. Voor onze interieuradviseurs is SketchUp een heel gebruiksvriendelijk programma wat makkelijk en snel te leren is. Het geeft onze klanten snel en accuraat een impressie van de ideeën’. Goossens verkoopt hoofdzakelijk eigen assortiment meubels en accessoires, waardoor de collectie onderscheidend is in de markt. ‘Daarom hebben we veel van onze eigen meubels inclusief de materialen en texturen in SketchUp nagemaakt en toegevoegd aan onze bibliotheek. Niet alleen kunnen we dan sneller ontwerpen, maar het geeft onze klanten ook een reële impressie van hoe onze meubels eruit zullen gaan zien’.

Visual Merchandising

‘Naast het interieuradvies gebruiken we SketchUp Pro voor Visual Merchandising. Op het hoofdkantoor ontwerpen we de uitstraling die we in de winkels willen laten zien en met SketchUp Pro kunnen we op winkelniveau aangeven hoe we onze meubels en materialen willen opstellen. En ook hier maken we gebruik van onze eigen bibliotheek’.

Facilitair

‘Tot slot gebruiken we voor onze facilitaire zaken BricsCAD. We hebben niet alleen met sfeer te maken, maar ook met de technische zaken van onze winkels en panden. Als er aanpassingen zijn voor bijvoorbeeld een sprinklerinstallatie, alarmsysteem of vluchtplan, dan maken we gebruik van BricsCAD. Het grote voordeel is dat BricsCAD gebruik maakt van het .dwg-formaat, wat het heel uitwisselbaar maakt. Zo kunnen we plattegronden uit BricsCAD weer heel makkelijk openen in SketchUp Pro, en kunnen bijna alle leveranciers wel met een .dwg-bestand overweg’, legt Joris uit.

‘We staan nooit stil bij Goossens dus ook over de software denken we continu na’, vertelt Ruud. ‘Graag zouden we een configurator op onze website zien waarmee klanten hun persoonlijke situatie kunnen configureren en vormgeven. Dat lijkt misschien vrij simpel, maar qua techniek is dat best complex om te maken. Maar het begint natuurlijk altijd met een idee. Samen met onze groeiambitie in binnen- en buitenland hoeven we ons dus voorlopig niet te vervelen’, sluit Ruud af.

Gegevens:
Goossens Wonen
Doornhoek 3865
5465 TB Veghel
Goossenswonen.nl

Niewsgierig geworden? Lees meer over BricsCAD en SketchUp Pro.