‘To be exact’ with BricsCAD Mechanical

Asto Shipyard

‘To be Exact is de belangrijkste kernwaarde van scheepsbouwer Asto Shipyard uit Raamsdonksveer. Het Brabantse bedrijf bestaat al sinds 1956 en heeft zich ontwikkeld tot een slagvaardige totaaloplosser voor nieuwbouw, afbouw, onderhoud en reparatie van binnenvaartschepen en scheepvaartgerelateerde projecten.

De markante hijskraan prijkt boven de loos wanneer je het terrein oploopt. Onderweg naar het kantoor zie je een flinke bedrijvigheid van lassers, monteurs en andere specialisten. Motoren, kettingen, ankers en trappen liggen langs de kade klaar om gemonteerd te worden.

 

Van machinekamer tot compleet schip

Op kantoor praten we met engineer Melvin Hamar de la Brethonière en project manager Stijn Buijks.

‘Op dit moment hebben we het erg druk’, vertelt Melvin. ‘Bij Asto werken zo’n 35 mensen en daarnaast lenen we vaak mensen in. Dat geeft ons flexibiliteit in drukke tijden. Op een drukke dag kan hier zomaar 150 man rondlopen. Onze opdrachtgevers zijn hoofdzakelijk rederijen, overheidsdiensten en particulieren die bij ons hun schip laten bouwen en onderhouden. Als totaaloplosser kunnen we het hele proces invullen van ontwerp tot en met oplevering.

‘Maar we kunnen ook een deel van de totale bouw uitvoeren’, voegt Stijn toe. ‘Zo zijn er klanten die zelf een casco kopen en bij ons komen voor bijvoorbeeld de afbouw of de machinekamer. En dat doen we natuurlijk ook graag.’

Tekeningen in de scheepsbouw

‘In onze branche wordt nog heel veel in 2D getekend. Zo krijgen we de meeste tekeningen in 2D aangeleverd, en moeten we voor de werkplaats uiteindelijk 2D werktekeningen maken. Zelfs complexe zaken zoals scheepsmotoren worden grotendeels in 2D aangeleverd. Toch wilden we als bedrijf de stap maken naar 3D tekenen. Aan de ene kant vanuit innovatief oogpunt: veel onderdelen kunnen we beter en preciezer in 3D tekenen en dat past goed bij onze kernwaarde. En aan de andere kant merkten we dat een 3D tekening veel beter tot de verbeelding spreekt bij onze opdrachtgevers. Hiermee verkoopt het ook gewoon beter’, licht Stijn toe.

BricsCAD Mechanical in plaats van Inventor

‘Omdat we veel constructieve en werktuigbouwkundige onderdelen tekenen dachten we in eerste instantie aan Inventor’, vertelt Melvin. ‘Maar CADkoop attendeerde ons op BricsCAD Mechanical. Daar zijn we mee aan de slag gegaan en dat bleek precies te kunnen wat wij willen.

Met BricsCAD Mechanical kunnen we onze populaire onderdelen, zoals luiken en luchtdoorlaten makkelijk in 3D tekenen. Wat we ook prettig vonden is dat we de BricsCAD Mechanical-licentie konden kopen. Inclusief het maintenance is het daarmee veel voordeliger dan bijvoorbeeld Inventor.
We gebruiken de Sheet Metal functionaliteit vaak, en het is ook erg handig dat de verschillende profielen allemaal al in BricsCAD Mechanical aanwezig zijn. Dankzij BricsCAD Communicator kunnen we ook makkelijk andere bestanden zoals .ipt- en STEP-files openen en bewerken.’

Nieuwe mogelijkheden in 3D

‘Nu we in 3D tekenen kunnen we makkelijker tekeningen of delen daarvan hergebruiken. We zijn ook bezig met het maken van een bibliotheek met onze meest voorkomende onderdelen. Elk schip is weer anders dus we moeten deze onderdelen makkelijk en snel aan kunnen passen. Een volgende stap voor ons is dat we onderdelen zoals trappen, luiken en doorvoeren gaan parametriseren. Dan gaan we veel tijd besparen met tekenen.
Ook merken we dat het tekenen van machinekamers beter en preciezer gaat in 3D. Dit zijn vaak  kleine ruimtes met veel machines waarbij het altijd passen en meten is om het er op de juiste manier in te krijgen. In 3D gaat dit een stuk beter en nauwkeuriger dan in 2D. Bovendien is het voor onze opdrachtgever veel duidelijker. Kortom: we hebben een mooie stap gemaakt en er is voorlopig nog genoeg te doen!’, aldus Melvin.

Gegevens
Asto Shipyard
Keizersveer 3c
4941 TA Raamsdonksveer
astoshipyard.nl