Veilig en eenvoudig bestellen
Professionele ondersteuning
BricsCAD partner
Share

Aan de slag met je SketchUp kooplicentie

Gefeliciteerd. Je hebt een SketchUp licentie aangekocht. Een perpetual licentie die niet verloopt. Bij de aankoop zit altijd een jaar lang onderhoud op de software. In die tijd ontvang je dus eventuele updates. Wil je bij-blijven, verleng dan volgend jaar je maintenance.
Voordat je aan de slag kunt, moeten de volgende zaken geregeld zijn
- Je hebt een serienummer en een autorisatiecode nodig.
- De software downloaden en installeren
- De software activeren.



Hieronder lees je hoe je bovengenoemde zaken snel kunt regelen en uitvoeren. Onderaan deze blog zie je ook hoe je eventuele foutsituaties oplost.

Stap1, Downloaden van de software

De software kun je downloaden via onze site of via www.sketchup.nl

Stap 2, Installeren van de software

sketchup_pro_2017_download
 Kies voor de optie uitvoeren in je browser of ga naar de map “downloads” en klik op de SketchUp download om die te starten.

  

Stap 3, Activeer de software 

Open de software door te dubbelklikken op het bureaubladicoontje SketchUp 2019.
Open de License tab
1

Kies voor de optie add license.

3

Vul hier je serienummer + Autorisatiecode in.

2

  

Bekende fouten en handige kennis

Als je een ‘Perpetual’ of ‘Classic’-licentie hebt en het activeren lukt niet, kan er het volgende aan de hand zijn:

Het serienummer past niet bij de versie
Je serienummer en autorisatiecodes passen niet bij de SketchUp Pro versie die u probeert te activeren. Elke Versie van SketchUp heeft zijn eigen serienummer met bijbehorende autorisatie code. Elke versie van SketchUp is ook een ander programma, dus je kunt (m)eerdere versies op je computer hebben staan. (Dit is vooral handig als je extensies gebruikt die nog niet werken met de nieuwste versie van SketchUp). Zolang je Maintenance en Support hebt ontvang je bij het uitkomen van een nieuwe versie van jouw reseller een email met jouw licentiegegevens. Bewaar deze dus zorgvuldig!
Het serienummer versie 2019 begint met een U
Het serienummer versie 2018 begint met een T
Het serienummer versie 2017 begint met een S

Opgemaakte tekst kopieren en plakken gaat fout
Opmaak-tekens uit een toegestuurde PDF met daarin je Serienummer en Autorisatie code worden niet opgepikt door SketchUp, probeer de codes handmatig in te toetsen in de invoervelden.

Oude versie
Je probeert een oude versie op een nieuwe computer te activeren. Als je een nieuwere versie hebt geactiveerd, wordt die actief en kun je oudere versie niet meer op een nieuw systeem activeren. Deze oude licenties blijven wel werken op systemen waar die al op was geactiveerd.

Onvoldoende rechten
Je hebt onvoldoende schrijfrechten. Op Windows kan dit gebeuren door de manier waarop SketchUp is geïnstalleerd. Installeer SketchUp altijd door, ingelogd te zijn als de normale gebruiker, met de rechtermuisknop te klikken op het gedownloade en eventueel uitgepakte installatiebestand en dan te kiezen voor ‘Uitvoeren als Administrator’. Het hebben van Administratie rechten is niet hetzelfde! Als je niet zeker bent hoe SketchUp is geïnstalleerd, kun je dit alsnog doen en dan te kiezen voor de ‘Repair’ optie in het installatieprogramma. Bij de laatste optie worden alle instellingen die je hebt gemaakt en extensies behouden. Op de Mac dien je op de schijf-image (.dmg) te dubbelklikken en dan in het te verschijnen venster het SketchUp-mapje daadwerkelijk te slepen in de Programmamap.

De activaties zijn op.
Als het goed is heeft jouw licentie drie activatiemogelijkheden; twee omdat je daar volgens de voorwaarden recht op hebt en één voor reserve. Mocht je computer kapot/gestolen/gecrasht/... zijn, dan kun je die derde activatie gebruiken. Heb je die stiekem al toegepast? Deactiveer dan één van de andere twee licenties om de derde weer vrij te maken.
Let op: als je een computer vervangt, deactiveer dan de licentie op de oude computer voordat je hem wegdoet! Het verwijderen van het programma SketchUp is niet voldoende, je dient de activatie te verwijderen via Help->Welcome To SketchUp->License->Remove License. Je kunt gemakkelijk controleren of het verwijderen gelukt is, start SketchUp nog eens op en kijk of de licentie daadwerkelijk is verwijderd.

Je bent offline.
Je moet een werkende internetverbinding hebben tijdens het activeren van de licentie. Ook voor het verwijderen van de licentie op je oude computer heb je het internet nodig! Eenmaal geactiveerd kun je evengoed met SketchUp aan de slag als je (tijdelijk) geen internet hebt. Zorg er voor dat je een keer in de 4 weken wel contact maakt.

Internet te ver gesloten
Voor het activeren van de licentie maakt SketchUp contact met een van de Licentie servers van Trimble SketchUp. Zorg dat deze poorten open staan: 80, 8080, 443, 5053 en 50530. Via deze poorten probeert SketchUp zijn domeinen te bereiken (*.sketchup.com) Je kunt dit instellen in de Firewall of het Antivirus programma.

Voor het checken van een actieve internetverbinding gebruikt SketchUp het volgende adres: http://www.google.com/ncr zorg dat dit domein ook bereikbaar is in je Firewall of Antivirus programma.

Vanaf versie 2017 maakt SketchUp gebruik van een ingebouwde webbrowser (Chromium, een vereenvoudigde versie van Chrome) De WebCache die wordt gebruikt, kan worden verwijderd: In Windows is dat de (verborgen) map: C:\Users\***USERNAME***\AppData\Roaming\SketchUp\SketchUp 20xx\WebCache.
Op de Mac vind je die hier:~/User/Library/Application Support/SketchUp/SketchUp 20xx

Je gebruikt een Proxy
Bij het gebruik van een proxyserver wordt al het internetverkeer geregeld door de proxyserver (veelal VPN of in een virtuele omgeving als Citrix) Virtuele omgevingen worden niet ondersteunt, mogen volgens de licentieovereenkomst van een Stand Alone licentie ook niet worden gehost. Je moet dan contact op nemen ons voor mogelijke oplossingen.